Nie sú to len technické zručnosti, ktoré musíte pestovať. Tempo zmien na pracoviskách sa neustále zrýchľuje, menia sa aj zručnosti, ktoré potrebujete, aby ste uspeli.
Vo svojej novej knihe Future Skills: The 20 Skills and Competencies Everyone Needs to Succeed in a Digital World hovorím o tom, že úspech v digitálnom svete si vyžaduje aj to, aby sme pochopili, ako technológie ovplyvnia náš svet. Budeme si tiež musieť vypestovať mäkké zručnosti (soft skills), aby sme mohli robiť veci, ktoré stroje nedokážu.
Poďme sa pozrieť na niektoré zručnosti, po ktorých bude u zamestnávateľov v najbližších desiatich rokoch najväčší dopyt.
Digitálna gramotnosť zahŕňa schopnosť učiť sa, pracovať a orientovať sa v každodennom živote v našom digitálnom svete. Vďaka týmto zručnostiam dokážeme bezpečne a s istotou používať zariadenia, softvér a aplikácie.
Ľudia so silnými zručnosťami v oblasti digitálnej gramotnosti môžu bez problémov komunikovať a spolupracovať pomocou digitálnych nástrojov, udržujú si prehľad o nových technológiách a chápu, ako môžu ovplyvniť ich prácu a podnikanie.
Pre väčšinu spoločností sú teraz dáta jedným z ich najdôležitejších a najcennejších obchodných aktív, čo znamená, že organizácie budú chcieť zamestnávať ľudí, ktorí sú schopní zbierať dáta a efektívne ich využívať.
V bežnom obchodnom kontexte to znamená mať prístup k príslušným údajom a s istotou s nimi pracovať. Vďaka dátovej gramotnosti budete tiež môcť spochybniť integritu a platnosť akýchkoľvek údajov, s ktorými pracujete, a nie len slepo nasledovať informácie, ktoré vám boli poskytnuté.
V tejto ére falošných správ, hoaxov a neoverených informácií je kritické myslenie na vrchole zoznamu najdôležitejších zručností, ktoré je potrebné kultivovať pre kariérny úspech.
Kritické myslenie znamená analyzovať problémy a situácie na základe dôkazov, nie na základe klebiet, osobných názorov alebo predsudkov. Len tak môžete v rôznych situáciách spochybniť platnosť dôkazov a zistiť, čo je pravda a čo nie.
Je to schopnosť vyjadrovať a ovládať naše emócie. Emocionálne inteligentný človek si je vedomý, ako jeho emócie ovplyvňujú jeho vlastné správanie aj správanie ostatných ľudí, a podľa toho dokáže tieto emócie riadiť. Myslím, že empatia – schopnosť vidieť svet z perspektívy niekoho iného – je kľúčovou zložkou emocionálnej inteligencie.
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo je to vlastne kreativita? Jedným zo spôsobov, ako to definovať, je „akt premeny nápadov na realitu“. Kreativita bude jednou z najžiadanejších zručností na pracovisku, najmä keď čoraz viac rutinných úloh odovzdávame strojom.
Prinášanie nových nápadov, riešenie problémov, rozmýšľanie nad rámec status quo a zlepšovanie vecí bude na pracovisku budúcnosti rozhodujúce.
Tímová práca sa mení podľa toho, ako sa vyvíjajú tímy. Pribúda hybridných pracovníkov, ľudí, ktorí pracujú na diaľku, aj zamestnancov, ktorí prechádzajú medzi projektmi a tímami. Na tomto meniacom sa pracovisku budete musieť byť schopní efektívne spolupracovať a komunikovať s rôznymi kolegami a spolupracovníkmi.
Ste otvorený zmenám? Na pracovisku budúcnosti budú zmeny ešte väčším hnacím faktorom ako dnes. Budeme musieť neustále zápasiť s novými technológiami, rastúcou automatizáciou, rýchlo sa vyvíjajúcim tempom práce a rozsiahlymi prerušeniami podnikania.
Všetci si musíme rozvíjať duševnú odolnosť, aby sme prosperovali v časoch neustálych zmien. Adaptabilita – schopnosť prispôsobiť sa novým podmienkam – je kľúčom k rozvoju flexibility. Prispôsobiví ľudia sú otvorení, zvedaví a ochotní učiť sa nové veci, pretože sa zameriavajú na príležitosti, nie na prekážky.
Dobré vedenie je o tom, aby sme z iných ľudí dostali to najlepšie a zabezpečili, aby sa im darilo. A ak si myslíte, že vodcovské schopnosti sú potrebné len pre tých, ktorí sú na vrchole rebríčka, ste na omyle.
Faktory ako distribuované tímy, rastúca diverzita a plynulejšie organizačné štruktúry znamenajú, že vodcovské schopnosti budú dôležité pre každého jednotlivca v celej spoločnosti – či už vedie projekt, tím alebo celé oddelenie.
Či už pracujete z domu, na plný úväzok v kancelárii či podnikáte, schopnosť efektívne riadiť svoj čas je nevyhnutná. Pamätajte, že to neznamená pracovať dlhšie, ale skôr inteligentnejšie. Ľudia, ktorí sú skvelými manažérmi vlastného času, ním neplytvajú tam, kde nemusia. Vedia, kedy sú najproduktívnejší a využívajú tento čas rozumne, pričom si menej produktívne hodiny vyhradzujú na iné úlohy.
Pestovanie efektívnych zručností na riadenie času je tiež dôležité pre vaše duševné zdravie. Keď dokážete efektívne riadiť svoj čas, budete mať vo svojom živote priestor na veci, ktoré sú pre vás najdôležitejšie.
Ak by som mal vybrať len jednu zručnosť, ktorú si podľa mňa musí kultivovať každý, bola by to zvedavosť. Bez ohľadu na váš vek alebo odvetvie by ste sa mali neustále učiť nové veci. Len vďaka tomu budete flexibilní a udržíte krok s veľkými zmenami, ktoré sa dnes dejú.
Chcete zostať relevantní pre zamestnávateľov a dať si tú najlepšiu šancu vybudovať úspešný a plnohodnotný život? Osvojte si rastové nastavenie mysle a podnecujte túžbu učiť sa.
Zdroj : forbes.sk