„Prepáč, ale nemám čas“ – pár slov, ktoré väčšina z nás používa v prípade, že chce odmietnuť nejaké pozvanie. Samozrejme, nie je na tom nič zlé a dáva to zmysel, pretože náš čas je vzácnou komoditou.
Na druhej strane, každý z nás je niečím zaneprázdnený, takže pokiaľ druhej strane hovoríme „som zaneprázdnený“, ostatní počujú niečo v zmysle „to čo práve robím, je pre mňa dôležitejšie, ako ty.“
Skupina vedcov z Harvardu nedávno uskutočnila výskum, ktorého cieľom bolo zistiť, akým spôsobom vplýva odmietnutie profesionálnych pozvaní na naše medziľudské vzťahy a správanie.
Do jedného experimentu zapojili 300 dospelých osôb a skúmali, ako by reagovali na nasledujúci scenár: Práve ste pozvali dobrého priateľa na večeru a ten odmietol. Niektorým ľuďom bol daný scenár, že kamarát sa vyhovoril na to, že na večeru nemá peniaze, u ďalšej skupiny sa vyhovoril na to, že je zaneprázdnený (nemá čas). Zvyšok nedostal žiadnu výhovorku.
Grant Donnely, jeden z manažérov výskumu, uviedol: „Účastníci považovali výhovorku s peniazmi za oveľa dôveryhodnejšiu ako výhovorku s časom, prípadne výhovorky bez udania dôvodu. Je to pre to, že v tomto prípade kamarát nemal kontrolu nad danou situáciou.“
Ako Donnelly navrhuje, v situáciách, v ktorých peniaze nie sú problémom, je lepšie povedať, že nemáte energiu (namiesto toho, že nemáte čas). Ľudia z vášho okolia to budú vnímať úprimnejšie, keďže nad svojou energiou nemáte vždy plnú kontrolu.
Tu je niekoľko tipov, ako odmietnuť pozvanie bez toho, aby ste si narušili vzťahy s inými ľuďmi:
Stačí druhej strane jednoducho vysvetliť, čo máte naplánované. Nemusíte pri tom uvádzať každý detail, spomeňte tie najväčšie aktivity/povinnosti. Cieľom je viesť rozhovor, ktorý bude príjemný.
Tým, že vysvetlíte svoje plány, odvádzate konverzáciu od drobností na zaujímavé veci. Týmto spôsobom sa o vás môžu ostatní dozvedieť niečo nové. Dokonca si vďaka tomu viete nájsť spoločné záľuby a naplánovať si nejaký zaujímavý program spolu.
Táto technika je dobrá najmä v prípade, že odmietate pozvania od svojho nadriadeného. Povedzte niečo jednoduché ako „Ešte musím urobiť XYZ, ale stretnutie by ma určite potešilo. Vieme to prehodiť na ďalší týždeň?“
Takáto odpoveď ukáže, že sa naplno venujete svojej práci, ale na druhej strane prejavujete aj záujem o stretnutie s kolegami. Ale pozor, aby ste túto metódu nevyužívali každý týždeň, vtedy by to mohlo vyzerať podozrivo.
V pracovnom prostredí je niekedy najlepšie držať sa úprimnosti a nevymýšľať výhovorky. Jednoducho svojmu kolegovi povedzte, ako sa cítite a prečo vám práve daný termín nevyhovuje. Pokojne mu vysvetlite, že momentálne máte veľa práce, alebo že máte iný program, avšak viete o niekom, kto by vás mohol nahradiť. Takto si medzi kolegami vybudujete dôveru aj dobré meno.
Niekedy si proste musíte uvedomiť, že nie je všetko iba o vás a keď vás niekto niekam pozve, chce jednoducho vedieť, či ho považujete za dôstojnú investíciu do vášho času. Ak budete všetky pozvania iba odmieta, vašim vzťahom a kariére to môže uškodiť.
Skúste sa teda niekedy od práce trochu uvoľniť a doprajte si čas na upevňovanie vzťahov s kolegami. V budúcnosti sa to určite prejaví na radosti z práce a celkovej atmosfére v kolektíve.
Zdroj : svetbohatych.com