Dobré vzťahy s rodinou, priateľmi či kolegami v práci sú často len odrazom formy komunikácie, akú s ľuďmi máte.
Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako si môžete zlepšiť vzťahy, je byť pozitívnejším komunikátorom. Pozitívna komunikácia je nákazlivá, ľudia vás budú s väčšou pravdepodobnosťou počúvať pozornejšie a celková konverzácia bude prebiehať lepšie. Pomocou správneho jazyka môžete takmer akúkoľvek zlú situáciu zmeniť na dobrú. Hovorenie a počúvanie sú základné komunikačné zručnosti používané denne, ktoré vytvárajú spojenie s ostatnými. Tieto zručnosti nám pomáhajú spracovať jazyk, aby sme mohli komunikovať s ľuďmi. Naučiť sa umeniu pozitívnej komunikácie je niečo, čo môžete okamžite uviesť do praxe. Zatiaľ čo niektoré prvky si vyžadujú trochu cviku, väčšinu z nich pochopíte hneď.
Pozitívna komunikácia nie je definovaná ako absencia negatívnej verbálnej a neverbálnej komunikácie, ale skôr ako prítomnosť pozitívnych, povzbudzujúcich a facilitačných rozhovorov a gest. Zahŕňa mnohé z konceptov spojených s pozitívnou psychológiou. Tri z týchto konceptov pomáhajú vytvoriť štruktúru, ktorá tvorí základ pozitívnej komunikácie:
Keď komunikujete s osobou, ktorá vám dáva pocit, že ste milovaní alebo podporovaní, uvoľňuje sa v mozgu hormón oxytocín, ktorý vás dokáže pozitívne naladiť. Okrem toho aj budovanie dôvery a vytváranie sociálnych väzieb tiež uvoľňuje oxytocín. To môže vysvetliť, prečo sú ľudia ochotní tvrdo pracovať na komunikácii, aj keď je to ťažké.
Jedným z prístupov, ktorý sa používa na výučbu pozitívnych komunikačných zručností je prístup zlepšovania vzťahov, ktorý sa zameriava na zdieľanie konverzácie, zručnosti riešenia konfliktov a efektívne techniky seba a iných zmien na obohacovanie vzťahov. Najdôležitejšie zručnosti, ktoré je potrebné rozvíjať pre úspešnú pozitívnu komunikáciu: empatický počúvajúci, expresívny hovoriaci, riešenie konfliktov, pomoc iným zmeniť sa, zmena seba samého, facilitácia, zovšeobecnenie, diskusia.
To, ako pristupujeme k interakciám s ostatnými, môže rozhodnúť o úspechu alebo neúspechu vzťahu. Výber správnych slov, či už hovorených alebo písaných, a ich odovzdanie tým najlepším možným spôsobom môže zmeniť zložité konverzácie a zlé situácie na niečo dobré. Vo svojej podstate je to práve pozitívna komunikácia: Nejde o vyhýbanie sa negatívnym témam alebo zdieľanie nepríjemných správ s úsmevom. Ide o zmierňovanie konfliktov a používanie jazyka, ktorý upokojuje, motivuje a inšpiruje k činnosti. Je to komunikácia, ktorá vám aj poslucháčovi zanechá dobrý pocit počas rozhovoru aj po ňom. Spojenie s ostatnými je kľúčové pre zdravie a pohodu. Skvelé vzťahy prostredníctvom skvelého rozhovoru poskytujú fyzické a duševné výhody a zanechávajú v nás dobrý pocit vďaka uvoľneniu hormónov šťastia. Každý z vás má potenciál stať sa skvelým komunikátorom, hlboko sa spájať s ostatnými a zlepšovať svoju vlastnú pohodu.
Zdroj : eduworld.sk